Orígens - Mètode Padovan

El Mètode Padovan és un mètode de Reorganizació Neurofuncional que neix a la dècada dels 70 amb la intenció d’ajudar nens amb dislèxia. Va ser elaborat per Beatriz Padovan, pedagoga y logopeda brasilera. Aquest mètode el va desenvolupar sobre la pedagogia de Rudolf Steiner, la reorganitzacio neurològica de Temple Fay i sumant les seves pròpies experiències. Actualment, investigacions sobre neuro-plasticitat enriqueixen i confirmen la seva línia de treball.

foto_beatriz_padovan-150x150

A l’any 1964, Beatriz va descobrir que alguns dels seus alumnes presentaven dislèxia, trastorn poc conegut pels professors en aquella època. En la recerca d’informació per poder ajudar aquests alumnes, va decidir estudiar a la Facultat de Fonoaudiologia (logopedia). Quan va acabar la seva formació com a logopeda, va quedar decepcionada amb la manera de treballar que els havien ensenyat. Tot es basava en treballar directament sobre la dificultat sense aprofundir amb les seves causes. Això li va fer questionar-se el seu treball i començar a pensar que calia treballar les dificultats de forma més global. És per això que va seguir investigant.

Mentre Beatriz treballava com a pedagoga a una escola de metodologia Waldorf, va observar  que els alumnes amb problemes d’aprenentatge no els mostraven només a l’àrea del llenguatge, sinó que també tenien dificultats en altres àrees, com per exemple en la motricitat. Poc a poc va anar aprofundint més en els coneixements de Rudolf Steiner (creador de la Pedagogia Waldorf) i va descobrir una conferència titulada “Caminar, parlar i pensar” on s’hi trobava un raonament que li va semblar molt obvi i coherent amb les dificultats observades en els seus alumnes.

Paral·lelament, va descobrir els coneixements de Temple Fay (creador d’un abordatge de rehabilitació del Sistema Nerviós anomenat Reorganització Neurològica). Fay describia molt bé les fases del desenvolupament neuro-psico-motor del ser humà. Deia que mitjançant un treball global del cos era possible estimular el cervell. I era un fonament molt important, en el qual més endavant es sustentaria el mètode Padovan.

Al 1970, el Dr. Seabastiao li va demanar per col·laborar a la Facultat d’Odontologia de Sao Paulo, per impartir un curs de teràpia miofuncional. Va ser llavors quan va començar a anar com a alumna a classes impartides per altres professionals per tal d’enriquir més el seu treball. Allà va poder aprofundir més sobre les funcions orals (respiració, succió, masticació i deglució), conegudes com a funcions prelingüístiques, ja que preparen la neuromusculatura per fer possible l’articulació dels fonemes i de les paraules. En aquest punt se n’adonà que aquestes funcions prelingüístiques eren la base per una bona parla, però va tornar a observar que calia un treball més general per no quedar-se a la superfície de la dificultat.

Cada cop més, Beatriz observava que no era factible treballar per parcel.les, i va veure que necessitava fer un treball més global amb la persona. Els avenços en neurologia que anaven sorgint també van reforçar el seu pensament. El 1975 va obrir la seva primera consulta.

Així doncs Beatriz va començar a treballar amb les dificultats de manera general, relacionant el cos, les mans, els ulls i les funcions orals, per acabar construïnt el que és coneix com a: Mètode Padovan de Reorganització Neurofuncional.

Va començar a aplicar el seu mètode i va veure com els pacients milloraven en molts àmbits.  Molts pacients acudien a ella amb diferents motius de consulta (problemes motors, emocionals, dislèxia…) i com que s’obtenien molts bons resultats es va anar propagant el boca-orella. Fins i tot els metges es sorprenien de l’evolució dels seus pacients i van començar a indicar el Mètode Padovan com a recolzament dels seus tractaments.

Al 1978 el Dr. Otto Wolf (metge Alemany) va asistir a una conferència a Brasil impartida per la Beatriz, i va quedar tant content que la va invitar a repetir-la a Alemanya. En aquest mateix any, van haver-hi més conferències i un taller, i a partir de l’any següent es va dur a terme el primer curs de formació del Mètode Padovan a Europa.

20110128162602-sonia-padovan-webBeatriz va transmetre els seus coneixements a la seva filla Sònia Padovan, que a l’any 1986 es va formar en medicina a la Universitat Pontíficia Católica. Va ser ella qui va afegir l’explicació neurocientífica al mètode, cosa que el va enfortir. Al 1991 va començar a acompanyar la seva mare en els cursos de formació arreu del món i al 1997 va passar a assumir la formació en alguns llocs i ampliar el contingut neurològic de la formació del Mètode Padovan.

Actualment diverses clíniques arreu del món s’han especialitzat en l’atenció a pacients usant el Mètode Padovan, així com també en moltes consultes privades. Aproximadament 400 professionals de la salut es formen en el Mètode Padovan cada any a tot el món. Aquests números tendeixen a créixer cada vegada més, en vistes dels bons resultats.